تهران- ایرناپلاس- از نگاه فعالان صنایعدستی روند رونق این بخش باید از شهرستانها شروع شود. ابتدا باید تشکیلات بخش خصوصی در حوزه صنایعدستی به صورت دموکراتیک شکل گرفته و بعد، از طریق تجمع شهرستانها تشکیلات استانی شکل بگیرد.
به گزارش ایرناپلاس، ایران با مساحت گسترده، دارای تنوع فرهنگی و زیستمحیطی غنی است. بهدنبال سبکهای زندگی متفاوت، صنایعدستی گوناگونی در این کشور طراحی شده است اما فعالان صنایع دستی در همه شهرها و مناطق نمیتوانند تولیدهای خود را در بازار ایران و دیگر کشورها ارائه کنند.
محدودیتهای دسترسی به وسایل تبلیغاتی، انتقال تولیدات، مشکلات دسترسی به مواد اولیه و ... شرایط دشواری را برای فعالهای این حوزه ایجاد کرده است.
سرهنگ علیرضا مسافر رئیس مرکز مقاومت بسیج وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، ۱۷شهریور از راهاندازی سایت آنلاین معرفی و فروش محصولات صنایعدستی با هدف حمایت هرچه بیشتر از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایعدستی خبر داد.
در این سایت که بهزودی راهاندازی خواهد شد، محصولات هنرمندانی که برای فروش محصولات خود دچار مشکل شدهاند، به علاقهمندان معرفی میشود و از این طریق به فروش میرسد؛ ضمن آنکه مرکز بسیج وزارتخانه در نظر دارد با تامین مواد اولیه برای هنرمندان صنایعدستی به تولید محصولات آنها کمک کند.
سایت صنایع دستی توسط بخش خصوصی اداره شود
نکاتی که باید در طراحی سایت تسهیل فعالیت هنرمندان صنایع دستی، رعایت شود، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این سایت باید بتواند هنرمندان را جذب کرده و برای آنها زیرساخت فعالیت را مهیا کند.
اردشیر اروجی کارشناس گردشگری و صنایعدستی با تاکید بر اینکه این سایت باید توسط بخش خصوصی اداره شود به خبرنگار ایرناپلاس گفت: منظور از بخش خصوصی افراد با تجربه در این حوزه است که میتوانند نماینده هنرمندان صنایعدستی باشند. این روند باید از شهرستانها شروع شود، در هر شهرستان تعدادی شهر و از نظر تقسیمات کشوری فرمانداری وجود دارد. ابتدا باید تشکیلات بخش خصوصی در حوزه صنایعدستی به صورت دموکراتیک شکل گیرد و بعد، از طریق تجمع شهرستانها تشکیلات استانی. در مرحله بعد، از طریق انتخابات یا فرستادن یک نماینده توسط هر استان، اتحادیه ملی صنایعدستی در تهران شکل گیرد.
به گفته این کارشناس گردشگری و صنایعدستی، اتحادیه ملی صنایعدستی باید برای همه استانها اقداماتی در این حوزه انجام دهد و میتواند بخش معرفی و بازرگانی داشته باشد؛ در هر کدام از این بخشها میتواند سایت خود را برای معرفی و فروش صنایع دستی ایجاد کند. اینکه بدون مشارکت استانهای مختلف در این موضوع از ابتدا کار پایانی را انجام دهند و سایت را برنامهریزی کنند، نمیتواند پوششدهنده نیازهای فعالهای این بخش باشد؛ افراد تمایل به همکاری نخواهند داشت و این اقدام باید توسط بخش خصوصی انجام شود.